måndag 2 augusti 2010

Tack till alla er som besökte oss under Love Stockholm!


 ARMBAND SOM GICK ÅT SOM SMÖR... 

I ärlighetens namn. Vi blev faktiskt lite överrumplade av det stora intresset för våra tenntrådsarmband under Stockholmsveckan! Kanske beror det på att Börje Salming nyligen uttryckt sin kärlek till just tenntrådsarmband på sitt speciella sätt:” jag tar aldrig av mig armbanden, det är på tills de går sönder och då beställer jag nya”. Hur som helst har intresset resulterat i att vi kommer satsa extra kraft under hösten på att hitta nya spännande modeller på armband. Du som lämnat din e-postadress för vårt nyhetsbrev, kommer att få information om detta automatiskt. Du som vill lämna din e-post nu, kan göra det via http://www.miessidesign.com/
 
Nu har vi också dragit en vinnare i utlottningen av en vistelse för två personer på Ishotellet i Jukkasjärvi och den lycklige blev: Siv Ekberg, Tyresö. ”Varmt” grattis från oss! Vi hoppas ni får en underbar, om än lite kylig, upplevelse!

Läs artikeln om Börje Salming, där han bland annat uttrycker sin kärlek till tenntrådsarmband. Kolla också in reportern på sidan 28 med halsband Jungfru Maria!

lördag 10 juli 2010

Samisk kultur till Stockholm inför kronprinsessans bröllop

Miessi fanns på plats i Kungsträdgården under Love Stockholm den 11-19 juni. Här kunde turister och allmänhet njuta av modern samisk kvalitetsdesign i form av smycken, accessoarer, inredning och bruksföremål från några av Sápmis främsta kreatörer.
Unika och vackra bröllops- och morgongåvor med ett historiskt och kulturellt innehåll fanns till försäljning, och för den ressugne fanns chans att vinna en övernattning på romantiska Ishotellet i Jukkasjärvi som med sin iskyrka passar perfekt för den som själv går i bröllopstankar.

När kronprinsessan Victoria invigde Sametinget 2009 bar hon ett fantastiskt silverspänne i håret, design Randi Marainen, Nedre Soppero. Ett liknande spänne fanns att köpa i paviljongen och väckte självklart stor uppskattning bland besökarna!

STORT OCH VARMT TACK till våra samarbetspartners Samiskt informationscentrum och ICEHOTEL.

BRÖLLOPSYRA I STOCKHOLM! VÄDRET PENDLADE FRISKT MELLAN STÖRTSKURAR OCH STRÅLANDE SOL, MEN DE FLESTA VAR GLADA OCH SÅG FRAM EMOT DET STUNDANDE BRÖLLOPET. 

torsdag 3 juni 2010

Samisk kultur söker sig ut på världsmarknaden

DAGENS INDUSTRI, 24 NOVEMBER 2008:

Madeleine Wetterström och Petra Marainen från Göteborg ska föra ut exklusiva produkter av samiska formgivare till kvalitetsmedvetna kunder i Europa och USA. Det är planen med det nystartade företaget Miessi. Nyss har de avslutat företagsutbildningen Connect Sapmi som ska locka fler samiska kvinnor att bli företagare.

Än så länge finns företaget Miessi, som betyder renkalv på nordsamiska, bara på pappret. Men Madeleine Wetterström och Petra Marainen söker finanisering och en centralt belägen butikslokal i Göteborg där de tänkt starta verksamheten.

”Bra samiskt hantverk hittar idag inte ut på marknaden. Det sista ledet har saknats och det vill vi hjälpa till med. Paketeringen är väldigt viktig och vi tror på att sälja under ett varumärke”, säger Petra Marainen vars far kommer från Sarivuoma sameby i Norrbotten. Själv är hon och Madeleine Wetterström, som inte har samisk bakgrund, uppvuxna i Göteborg. Idag jobbar de som projektledare respektive kommunikatör. I ett halvår har de deltagit i företagsutbildningen Connect Sapmi, ett samarbete mellan Svenska samernas riksförbund, SSR, och företagsutvecklaren Connect Västerbotten.

Totalt har åtta kvinnor fått lära sig hur man startar tillväxtföretag. Nyligen avslutades utbildningen med att deltagarna lade fram sina företagsidéer för en panel av affärsrådgivare. Bland företagsidéerna fanns även turistföretag, smyckestillverkning och vidareförädling av renkött.

”Att vara med i projektet har varit en bra kick för att komma igång. Vi har fått väldigt goda kontakter för framtiden”, säger Madeleine Wetterström.

Petra Marainen och Madeleine Wetterström anser att samiskt hantverk har stora möjligheter att slå igenom i en värld där trendanalyserna lyfter fram hållbarhet och miljö samtidigt som intresset för inredning och design verkar bestå. ”Det här är produkter som består över tid”, säger Petra Marainen.