söndag 8 april 2012

Månadens Gästbloggare: Ann-Sofie Jonsson

Ann-Sofie Jonsson bosatt i Kautokeino och uppväxt i Stockholm. En designer och slöjdare som spränger gränser och som bland annat står bakom en rad nysamiska inredningsprodukter. Följ hennes liv och tankar på bloggen under april månad. __________________________________________________________________________________________

Det är lördag och jag är på väg till jobbet. Arbetar vanligtvis inte lördagar, men idag är inte vilken dag som helst, utan påskafton – påskafton i Kautokeino. 
Jag virar skobanden runt skoskaften och drar på mej kolten. Gjorde ett halvtappert försök till att sy mej en ny kolt tills idag, men den ligger ännu i bitar på strykbordet. Tar en annan. Den som blev klar till ett bröllop för två år sedan. Så går jag den lilla promenaden från lägenheten till Juhls’ Silver Gallery, över Finnmarksvidden som glittrar svagt av vit snö. Och jag känner mej lycklig. Lycklig över att jag kommer ihåg att ta in intrycken längs vägen. Himlens nyanser, harspåren i snön,  vinden... Lycklig över att det inte är över E18 jag springer för att hinna med tunnelbanan, utan att det mest bara är löshundarna som jag möter och som gärna följer med en bit innan de springer vidare.

Juhls Silver Gallery
Klassisk konsert på Juhls'. Lokalen fylls. Hektiskt. Plötsligt är det stängningstid och personalen blir bjudna på hönssoppa innan vi går. Stressar vidare. Lägger lite extra smink, fixar håret på Anna. Snart blir det mer konsert. Báktehárjji fylls med samer med påsk i hjärtat och vi dansar koltarna våta till jojk och samisk musik. Det är påsk i Kauto.
Klassisk konsert på Juhls'. Pianist Nils Anders Mortensen.
Báktehárjji - konsert

Kautoryggar



Gå direkt till webshopen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar