tisdag 23 augusti 2011

Gästbloggare på äventyr till sjöss

Lotta Willborg Stoor är augusti månads gästbloggare. Hon står bakom den uppmärksammade bloggen ”Mitt Sápmi ligger mitt i Stockholm”. Dessutom grafisk designer, författare, fotograf och slöjdare.
__________________________________________________________________________________
Lotta: En dag på jobbet
 
I morse när solen sken var jag extra glad att jag fick chansen att lämna sömnadsdammet hemma för att ikläda mig rollen som hopp-i-land-kalle, servitris och allt-i-allo på en båtcharter. En långtur genom hela södra skärgården med snittar och champagneprovning för gästerna under färden till en riktigt bra krog. Jag packade regnkläder och varma tröjor för att vara på den säkra sidan. Man vet ju aldrig med vädret och dessutom skulle det bli några timmars väntan för oss i hamn under gästernas restaurangbesök innan vi sent på kvällen skulle ta oss tillbaka in till stan. 

Allt började så bra. Vi tuffade iväg i god tid mot Nynäshamn där vi skulle plocka upp de första gästerna. Solen värmde och champagnen låg på kylning. En sån där perfekt sensommardag till havs. Vi skrattade när vi såg en båt som hade kört rakt upp på en grynna nära farleden. Nu låg den däruppe, förtöjd i pricken för att inte glida av. Det såg inte klokt ut. 

Men så när vi var mitt ute på Baggensfjärden började motorn krångla för att efter en liten stund sluta fungera helt. Våra skratt tystnade och efter en stunds felsökande fick vi inse att vi var tvungna att fixa hjälp. Vi vinkade till oss en stor motorbåt och de var så snälla att de bogserade oss tillbaka till hamnen. Snopet ! 

Strax efter lunch var jag tillbaka bland tygerna och Globen lyste kritvit i solskenet. Det blir inte alltid som man tänkt sig....
På väg ut med båten

Med god fart ut till havs

Den där båten på grynnan

Bogsering pågår

Kapten ringer och försöker rädda situationen

Några snittar och lite läsk blev vår snopna lunch innan
vi fick dra hem alldeles tidigt :( 
 

4 kommentarer:

  1. heldigvis hadde du litt sømarbeid å vende tilbake til da:)

    SvaraRadera
  2. Jo jag hade verkligen tur som direkt kunde ta itu med syhögen :P
    Hoppas vi ses snart Silje !!!!

    SvaraRadera
  3. ja, det gjør vi, jeg gleder meg! Fint å se deg her på denne fine bloggen også!

    SvaraRadera
  4. Ja & himla kul att du hittade hit åxå :)

    SvaraRadera