tisdag 30 augusti 2011

Månadens gästbloggare om sista helgen i augusti


Lotta Willborg Stoor är augusti månads gästbloggare. Hon står bakom den uppmärksammade bloggen ”Mitt Sápmi ligger mitt i Stockholm”. Dessutom grafisk designer, författare, fotograf och slöjdare.
__________________________________________________________________________________


Lotta: En Lihkko blir till, & så mera mat i väntan på läderpaket :)

Så kom den sista helgen i augusti. Vi passade på att både äta frukost och lunch på balkongen i solen och dessutom blev det lite helg-jobb därute. Man måste liksom hålla i de härligt varma dagarna i slutet av sommaren och riktigt ladda upp sig själv med värmen inför vintern. Att kunna ta med sig både maten och jobbet ut är härligt och så är det bättre att slipdammet från renbenen inte hamnar inne. Nytta med nöje :) 

Det blev alltså smyckestillverkning denna helg. Juhán har en egen kollektion vid namn LILLSTÅLKA där han gör smycket Lihkko. Ett samiskt lyckosmycke. Givetvis hjälps hela familjen åt när det behövs. Ben ska kokas, rensas och putsas. Sedan fästas med mässingsringen. Fix och trix. Kul ! Men när balkongen ändå kändes lite för liten stack vi iväg till mina föräldrar på Dalarö. Juhán och jag tog pendeltåg och buss med all packning. Per Niila cyklade de fyra milen. Vi kom nästan fram samtidigt. 

Det blev en härlig helg ute på Dalarö och jag passade på att rensa bland mina gamla flyttlådor som jag har haft stående därute sedan någon av alla mina flyttar.

Nu har det blivit måndag och vi väntar på en stor leverans med bältesläder och annant smått & gott från en av våra leverantörer. Det är alltid lika spännande om de ska hitta fram. Jag sitter med balkongdörren öppen så att jag ska kunna höra budbilen nere på gatan. Av någon anledning blir det nästan alltid strul med våra paket. Men den som väntar på något gott....
Juhán och Per Niila jobbar på balkongen och jag har fixat
 lunch som för dagen bestod av Storlule-blåbär och
Dalarö-hallon med vispgrädde
När Lihkko-benen har kokats ska de rensas från kött och brosk...
... sedan torkas i solen och slipas fina
Såhär fint blir det :)
När Juhán och jag satt på Dalarö-bussen cyklade Per Niila om
oss när bussen stannade vid en hållplats :)
När vi kom hem igen lagade vi till en abborr-filé-gratäng med
tomat, lök, vitlök och grädde. Mums !
Det har blivit dags för mig att avsluta den här trevliga gästbloggningen och skicka vidare stafettpinnen till någon annan cool same ute i världen som vi får chansen att följa här på Miessi-bloggen. Vi ses någonstans i Stoora Sápmi :)

Hej hopp alla och tack för mig 

/// Lotta och STOORSTÅLKA-familjen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar