tisdag 22 maj 2012

Gästbloggare i studion

Månadens gästbloggare är Simon Issát Marainen, en samisk kulturarbetare, född och fortfarande bosatt i Soppero i Kiruna kommun. Han har ett eget band, ÁRA där jojken är kärnan i musiken. Förutom att jojka så spelar han även teater när tillfällen ges och skriver. Sin fritid ägnar han mycket i skog och fjäll. ___________________________________________________________________________

Simon: Befinner mig just nu nere i studion utanför Härnösand och spelar in det sista på vår, ÁRA's nya skiva. En jäkla resa blev det här då jag körde ner 110 mil igår från Altevatn på norsk sida där vi nu är med renarna. Kom fram hit vid halv tolv och jobbade till halv fyra i morse. Sovit några timmar och började jobba igen vid halv tio idag. Nu har jag kanske en timma kvar av mitt jojkande/sjungande sen kör jag till Altevatn igen, 110 mil. Axel (bandmedlem) och producenten Martin blir kvar här och jobbar veckan ut.
Blir väldiga kontraster ibland i livet. Igår när jag åkte var det snöstorm och full vinter. När jag kom ner till Bottenviken var det sommarvärme, 15-16 grader. Ikväll är jag tillbaka hos vintern igen. Har kollat väderleksrapporterna som lovar varmt även upp till våra fjäll. Så nu kommer snön smälta vilket är bra och behövligt för våra kalvar. 
Annars händer det inte så jätte mycket annat i mitt liv just nu. Tror iallafall att vår nya skiva blir grym! Följer "Sápmi Awards" röstningen för samisk musik. Blir ingen final för mig men dem som tar sig dit är grymma artister så det är bara att önska alla lycka till!
Nu är klockan 10.50 och jag måste göra en sista "take" bak micken.
/Simon
I studion...
Gå direkt till webshopen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar