fredag 11 maj 2012

Gästbloggare rapporterar från Göteborg

Månadens gästbloggare är Simon Issát Marainen, en samisk kulturarbetare, född och fortfarande bosatt i Soppero i Kiruna kommun. Han har ett eget band, ÁRA där jojken är kärnan i musiken. Förutom att jojka så spelar han även teater när tillfällen ges och skriver. Sin fritid ägnar han mycket i skog och fjäll. ___________________________________________________________________________

Simon:
Fredag. Imorgon reser jag hem. Det är fint och bra här nere i Göteborg men på något sätt känns det ändå fel att vara här. Det är ju nu under den finaste tiden man ska vara hemma.
Repetitionerna har gått bra, känns det som iallafall. Målet med föreställningen vi repeterar är att sprida kunskap om oss samer och vår kultur. Föreställningen innehåller många olika konstformer och uttryck, bla jojk, dans och teater. Med i föreställningen är jag och en Kiruna tjej vid namn Fanny Kivimäki, nu bosatt här i Göteborg.
Har även hunnit med att umgås med min farbror och hans fru och förstås mina kusiner. Alltid lika trevligt och man känner sig alltid lika välkommen.
Men kanske det bästa med denna resan är att jag har sett två allsvenska fotbollsmatcher! Gais-Mjällby i måndags och Häcken-Gefle igår. Häcken imponerade, René Makondele!, Martin Ericsson!, Waris Majeed! mfl, vilka spelare måste jag bara erkänna fastän jag alltid kommer vara "Blå-vit" i hjärtat. Heja Blåvitt!
Nästa gång vi ses vet jag själv inte vart jag befinner mig. Antingen till fjälls eller hemma i Soppero.
Sköt om er..
Gais-Mjällby på Nya Gamla Ullevi
Gå direkt till webshopen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar