lördag 5 maj 2012

Maj månads gästbloggare


Månadens gästbloggare är Simon Issát Marainen, en samisk kulturarbetare, född och fortfarande bosatt i Soppero i Kiruna kommun. Han har ett eget band, ÁRA där jojken är kärnan i musiken. Förutom att jojka så spelar han även teater när tillfällen ges och skriver.
___________________________________________________________________________
Simon: Imorgon ska jag in till Kiruna och göra ärenden. Det är konstigt att man så sällan är dit fastän man bara bor 12 mil därifrån. Sover natten i Kiruna för på lördag morgon flyger jag till Göteborg. Ska jobba med en föreställning med en dansare därnere. Blir spännande och lite pirrigt. Föreställningen som ska ge bild om det samiska och hur det är att vara same, ska vi turnera med i skolorna på västkusten och förhoppningsvis också i resten av landet så småningom. Premiär i höst är det tänkt.
Måste packa min lilla väska nu. Lite konstigt att vi i tisdags var insnöade på fjället i värsta snöstormen. Kompisen som bodde 100m från oss tog sig inte ut i tisdags morse och fick därför göra sina behov inomhus i en hink innan vi skottat upp hans ytterdörr. Men på lördag är det sommar och man befinner sig fortfarande i samma land. Tänk vad bra våra renar hade haft det om det nu varit sommar här uppe i norr. Sommaren hjälper men rovdjuren finns ändå där året om. Denna vajan (honren) fick vi avliva efter att en havsörn slagit hål i ryggen på den, grymt. Jag såg själv havsörnen när den flög iväg bara 20m från mig. Men vad vet man att göra?
Hur som helst så ska ni i mitt nästa blogginlägg få höra hur jag har det i Göteborg.
Sköt om er tills dess.
Den skadade vajan...
Gå direkt till webshopen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar