torsdag 30 juni 2011

Vår första gästbloggare tackar för sig


Ann-Helen Laestadius är bosatt i Stockholm och framgångsrik författare till flera ungdomsböcker. Även verksam som journalist och flitigt anlitad som föreläsare. Följ hennes liv på bloggen under juni månad!
__________________________________________________________________________________
Puh! I dag är det 25 grader varmt i Soppero. Nästan lite slöseri med så många varma grader eftersom det inte går att ligga ute och sola. Myggen orkar inte riktigt med värmen men knotten och bromsarna ger inte upp. Men man får aldrig klaga på värmen. Inte här där det lika gärna kan snöa en sommardag. Jag minns en midsommarafton då det snöade... När jag var barn och dagarna var så här varma åkte vi alltid till badstranden i Lainio älv. En fantastisk sand-ö mitt i älven. Dit tog man sig med båt eller så cyklade man efter älvkanten och vadade över till ön. Och höll Bragokexen och Fantaburken ovanför vattenytan.

I går kväll var vi ute och fiskade i forsen. Fantastiskt vackert men varmt med alla kläder som man måste ha för att inte bli totalt uppäten av myggen och knotten. Tyvärr blev det mest mini-harrar som vi släppte tillbaka.
Sen överraskades vi av ett störtregn och fick springa genom skogen till bilen. När det dragit förbi var det midnattssol hela kvällen och natten.

I morgon åker vi till Kiruna för att gå på Kirunafestivalen och jag ska sälja mina böcker på Folkets hus på lördag. Kom dit! Kl. 13-15. Jag ska framför allt lansera min nya och tredje bok "Ingen annan är som du". Agnes har blivit 15 år och åker till det samiska konfirmationslägret i Nikkaluokta. Jag gjorde research på lägret förra sommaren och det var en upplevelse. Tänk om jag hade fått vara med om samma sak när jag var tonåring. 42 ungdomar, samiska ungdomar, som för en gångs skull får vara i majoritet tillsammans. Det är underbart att se hur dagens unga samer är så positiva till sitt ursprung. De vill lära sig samiska, de har på sig sina koltar och de är mycket mer självklara i sin identitet. Mycket har hänt sedan jag växte upp på åttiotalet. Och det är väl det jag vill
berätta om i mina böcker.
Nu är det dags att säga tack för mig och den här bloggtiden. Tack Petra och Madelene och lycka till med allt!
Och ni som vill veta mer om mig och kanske komma och lyssna på någon föreläsning kan kolla 
http://www.ann-helen.nu/  Kom gärna förbi och säg hej på Kirunafestivalen!
Hos mamma och pappa får man äta godaste guorpi!

Fiske i forsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar